söndag, april 26, 2009

svärd


Ungefär så här har jag funderat.

Många uppger olikaanledningar till att kyrkorna i västvärlden förlorar folk.
Jag läste någon som menade att en av andledningarna var att kyrkan har styrt med svärdet i stället för korset eller något liknande. med typ tvång i stället för kärlek kanske?

Jag kan känna igen mig litei att det kan kännas lite som att vissa tycker att det ända kyekan gör är att försöka tvinga på dom olika saker på grund av olika saker som dom varken tror på eller förstår.

Jag läste nyligen en artikel i tidningen Ergo som dyker upp här ibland.
Där skrev en tjej som hade forskat om hur synen på bland annat abort förändrades när kristendommen kom till sverige. Så här förstod jag det lilla som jag läste.
I vikingarnas kultur var det vanligt att göra sig av med barn som man inte klarade av att ta hand om, så länge man inte hunnit mata dom var det ok.

Den kristna läran kom med en helt annan människosyn som jag antar förbjödabort.
Men vikingarna som var kristna fick fortfarande ta bort sitt barn av någon andledning.
Men det var på några nya vilkor, dels så var dom tvungna att döpa barnet först, sedasn vardom tvungna att stanna kvar hus barnet och be för det tills det hade dött (på vilket sätt det nu dog?)
Sen så blev dessa barn begravda på den finaste platsen just intill kyrkan.
Konstigt men väldigt spännade! kan tgänka mig att det fick betydligt större genomslag, än ett enkelt totalförbud.

Det som jag tänker med bilden blir ungefär så här.
Sverigeflaggan representerar sverige som ju styr med hjälp av en lag som upprätthålls med våld.(eller hur?) det kanske behövs? jag hoppas inte det, men det verkar som det. men ibland så kanske det, eller vår vilja att styra så skymmer Jesus och något gott budskap. därför en skymd gesusgestalt i bakgrunden

Kanske?

4 kommentarer:

Hanna sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Hanna sa...

Hej Isak!
Fint det där du skrev om att styra med kärlek istället för med våld.
Fast håller inte med om exemplet - även om jag förstår att det bara var ett exempel. Tycker att det låter konstigt att man fick döda barn under några omständigheter alls... Alltså, vad var poängen med att de skulle döpas och så vidare och sen dödas? Barnen dödades likafullt, vem har vunnit något på det? Jag förstår vad du vill säga, tror jag, att man inte ska tvinga någon till något? Men det handlar ju liksom abortfallet om viktiga moraliska frågor, som man inte kan tumma på för att folk ska bli mer nöjda och tycka att kyrkan är snäll och inbjudande. Jesu förmaningar i evangelierna, exempelvis, kommer ju inte av att han vill peka finger utan av att han har goda avsikter med oss och älskar oss. Om vi predikade Guds kärlek skulle vi inte strunta i de moraliska frågorna. Utan dom skulle vi inte må bra. Men jag tycker inte det är samma sak som en vilja att styra. Att tvinga förknippar jag mer med korståg.
Att tvinga någon skymmer nog Jesu kärlek, men att stå fast vid det som man tror att bibeln säger, det är något som man gör för att man älskar människor. Och Jesus är Jesus oavsett hur man vill att han ska vara.
Hm. Eller har jag förstått dina funderingar helt fel?

Isak Tornberg sa...

Jag tror ingen ville gå igeom allt det där och sen låta sitt barn dö.
Det som hände med dopet och allt det var nog att dom lyfte fram barnets värde på ett kraftfullt sätt.
Och alternativet var att barnet hade dött i alla fall.
Ibland finns det kanske andra vägar än dom mest uppenbara?
Jag tror inte kyrkan vek en tum i att det var fel att döda ett barn.
Men kyrkan kunde kanske inte heller gripa in med våld när det hände för att stoppa de? Det har vi ju haft möjig het att göra nu ett bra tag, och frågan är vad det har gett för resultat, kortsiktigt och utåt sätt säkert väldigt bra resultat. men vad händer nu när kyrkan förlorar sin värdliga makt? dom hade kanske kunnat hantera situationen bättre det är möjigt. men det är inte vad som är rätt moral jag säger något om, utan vägen att nå dit.
Tjorvtjorvtjorv, jag fattar inte egentligten därför kommer jag nog inte skriva något mer här nu. men jag kommer läsa och ta åt mig (=
Kram

Hanna sa...

Hej igen! Nej, såklart menar jag inte att kyrkan borde ha stoppat med våld. Det handlar ju om vad som är lag och inte, och vem som bestämmer vad som är lagligt eller inte. Om kyrkan hade all makt över att stifta lagar, så hoppas jag personligen att de hade stiftat lagar som förbjöd abort i någon mening. Men det finns det ju väldigt delade meningar om. Allt är inte svart på vitt heller. Vad man kan göra idag är väl att stå upp för det man tycker och tror utan att pracka på någon annan det. Viktigt att ha en öppen dialog. Att inte tro att man har lösningen på allt. Men också viktigt att stå fast vid det man faktiskt tror är rätt. Typ. Det är svårt att idag tänka sig en kyrka som tar till våld, eftersom att Sveriges kyrka har så liten makt. Det är ju inte heller att föredra, om sagt! :)