lördag, maj 30, 2009

tankar

På senaste tiden har jag hört saker sägas till mig på sätt som inte alls gjort mig inspirerad att göra dessa saker. och andra saker som sagts på sätt som verkligen gjort mig inspirerad!
En sån grej jag hört om varför man kanske inte ska låna ut pengar mot ränta.
Jag tänkte att om man har pengar på banken så lånar man ju automatiskt ut dessa mot ränta.
Därför ska vi bli medlemmar i JAKbanken, en bank där man kan spara pengar utan ränta och senare även låna pengar utan ränta! nice!

Visste ni föresten att:
Divorce. for exampel, a sin Jesus spoke clearly about. The divorce rate of evangelical Christians now surpasses that of the rest of the population in the United States.. Evangeliclas are getting divorced, and gay folks ar wanting to get married, and religionists keep accusing homosexuals of desttroying family.

Men vad man än blir inspirerad av som kommer någon säkert säga att man har så fel.
och få en att känna sig dålig, så det kulle vara skönare om man slapp tro på något alls.
Man brukar prata om olika sorters teologer, liberala och konservativa tex. jag skulle önska mig fler som kallades ödmjuka teologer. kanske inte att dom tycker att allt bara är bra. men att dom kan bemöta en lite mindre ovanifrån, inte skryta med sina Gudomligt rätta åsikter, utan komma underifrån så man inte kan låtabli att känna att det är kärlek och inte bara rättrohet eller något sådant.

Är det något man ska skryta med så är det sin svaghet säger paulus typ.
Och när man mötte paulussägs det att man blev besviken. jag kan förstå varför livetsord är så stort, ulf ekman är ju riktigt häftig, men jag kan inte förstå hur paulus gjorde om han nu var så dålig talare. men det får mig att tro.

4 kommentarer:

Mattias Hermansson sa...

På ditt skilsmässoexempel, så får man även ha med i beräkningen att det är mer eller mindre bara i sverige där man bor sambo - något som verkligen påverkar vår världsbild. Det finns i viss utsträckning i väst-världen, men sverige, och norden är väldigt överrepresenterat i sambo-statistiken, och det finns nog många sambo-förhållanden som spruckit. Och det är ju iallfall i min mening samma sak som skilsmässa. Egentligen ointressant, klart man inte ska skilja sig om man inte måste - men om någon av parterna verkligen far illa - ja, då finns det inte alltid något att välja på. Det säger ju Paulus också. Men han var ju ganska dålig, eller hur var det nu? :P

Utveckla gärna varför man inte ska låna pengar mot ränta!

Och anledningen till varför folk blev besvikna på Paulus hade nog inte med att han var så dålig att göra, men jag tänker att han har lite samma problem som Jesus hade. Som folk blev så besvikna på att de korsfäste honom.

Mamma sa...

Jag tycker att du är båda klok och inspirerande.

Isak Tornberg sa...

Jag tor nog inte att paulus var så dålig. Men det var kanske mer Gud än han själv som var bra med honnom. Jag tänker att allt han säger om att skryta om sin svaghet och att folk förväntar sig att han ska vara en större talare än vad han är i verkligheten är spännade.
Han lyckades ju ändå nå många trots att han kankse upplevdes som svag.

Jag tänker mig också att det finns tillfällen där man inte klarar annat än att skiljas, och det borde göra oss/dom ödmjuka mot andras problem i livet typ.

Att inte låna pengar mot ränta är väl egentligen en en del i den gammaltestamentliga lagen, ungefär som att ge tiode som många minst lever efter fortfarande. jag tänker mig att det är för att undvika snikenhet och minska pengarnas makt över oss.
Jag läser en spännade bok som heter Jesus for Presidet av Shane Claiborne och Chris Haw där dom skriver lite tankar om det.
(även mitt engelska citat)
men jag tycker att man måste göra så, jag blev inspirerad att göra det själv.
typ

Mattias Hermansson sa...

Jo jag vet var tanken om ingen ränta kommer ifrån, och tankarna kring det, ville bara veta vad det var för något speciellt som hade fått dig att börja tänka på det!